بررسی تاثیرات منفی موسیقی از دیدگاه احادیث و روایات و دانشمندان و روانشناسان غربی F

آمار مطالب

کل مطالب : 43
کل نظرات : 5

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 1220
بازدید سال : 2684
بازدید کلی : 67234

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان طریق و آدرس tarigh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






تبلیغات
نویسنده : محمد داودی نیا
تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393
نظرات

 

موسیقی چیست:
به فن ترکیب صداها به شکلی که برای گوش خوشایند باشد موسیقی می گویند.
موسس موسیقی کیست:
وقتی حضرت آدم رحلت نمود ابلیس و قابیل از رحلت او خوشحال شدند آن دو در مجلسی شرکت جستند و به نشانه شادی برای مرگ ادم از تنبور ها و وسائل لهو موسیقی استفاده کردند.
رسول خدا (ص) می فرمایند: ابلیس اولین کسی بود که مرتکب غنا شد.


عواقب موسیقی در بعضی احادیث و روایات:
بی تفاوت شدن نسبت به ناموس
امام صادق (ع) فرمود: به شیطان قفندر گفته می شود زمانی که در خانه کسی چهل روز با وسایل موسیقی چون تار بنوازند و مردان و زنان درآن مجلس باطل گرد آیند شیطان تمام اعضای صاحب خانه را لمس می کند و بعد برای آنکه او را کاملا در زشت و باطل غرق کند نفسی شیطانی در او می دمد که بعد از ان غیرت را از دست بدهد، آنچنان که نسبت به روابط نامشروع دیگران با همسرش بی تفاوت می شود.
مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا
امام صادق (ع) می فرمایند:
خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.(1)
سبب نفاق
امام صادق (ع) می فرمایند: نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند.(2)
موسیقی سبب رفتن برکت از زندگی
پیامبر می فرمایند: فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود.(3)
عامل زنا
رسول خدا (ص) می فرمایند: غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند.(4)
در حدیثی دیگرآمده است که : از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد.  و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنا انسان را به زنا می کشاند.(5)
عواقب اخروی غنا:
رسول خدا می فرمایند: کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب  همراه با گرزی که در دست دارند بر سر وصورتش می کوبند. کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا و گنگ و کر خواهد بود.همچنین زنا کار و کسی  که فلوت و دایره می زند هم همانند ایشان محشور می شود .(6)
رسول خدا (ص) می فرمایند: کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود.(7)
ثواب پرهیز از غنا:
امام رضا (ع) می فرمانید: کسی که از غنا دوری کند در عوض ،درختی در بهشت هست که وقتی خداوند دستور میدهد باد آن را به حرکت در آورد.نغمه خوشی از آن درخت بهشتی بلند می شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است .و کسی که از غنا اجتناب نکند آن صوت زیبا را نمی شنود.(8)


1-    شایان ذکر است که بعضی از وسائل غنا مثل تنبور ،عود، نی، دایره و ... که در روایات بیان شده است از باب ذکر نمونه برای وسائل لهو آن زمان است بنابراین هرگونه وسائل آوازخوانی حرام است.
2-    آیات و روایات این باب فرقی بین انواع موسیقی نگذاشته است ، بنابراین فرقی بین موسیقی محلی و غیر محلی، اصیل ایرانی و غیر اصیل، سنتی و غیر سنتی نیست.


نظر رهبر فرزانه درباره موسیقی اصیل ایرانی و سنتی و کلاسیک
بعضی فکر می کنند که مرز موسیقی حلال و حرام ، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیر سنتی است . نه این طور نیست.
آن موسیقی که منادیان دین و شرع همیشه در دوره های گذشته با آن مقابله می کردند و می گفتند حرام است همان موسیقی سنتی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بی بند و بار، در نزد افرادی که به شهوت تمایل داشتند و خوض در شهوات می کردند اجرا میشده.این همان موسیقی حرام است.
بنابراین مرز بین موسیقی حلال و حرام،عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن، غربی بودن یا شرقی بودن نیست.مرز آن چیزی است که من عرض کردم ( که انسان را به بیکارگی، ابتذال، بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند ونیز انسان را از معنویت، از ذکر خداوند غافل کند و به شهوترانی تشویق کند.
امام خمینی (ره) می فرمایند: موسیقی از اموری است که البته هر کس بر حسب طبع خوشش می آید، لیکن از اموری است که انسان را از جدیت بیرون می کند و به مطلب هزل می کشاند.

ضررهای موسیقی از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری (ره)
1-    ایجاد عدم تعادل و توازن بین اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک
2-    عامل ایجاد مرض مانی (نوعی جنون است که درجات متعددی دارد)
3-    مرض سکلموتیمی (9)
4-    کوتاهی عمر
5-    مرض پارانویا (10)
6-    ضعف اعصاب
7-    اختلالات دماغی (اغتشاشات مغزی، هنجانات روحی-جنون)
8-    تاثیرات قلبی
9-    واسطه انتحار و خودکشی
10-    بیماری فشار خون
11-    عامل فحشا
12-    تضعیف و تضییع حس شنوایی
13-    تضعیف و تضییع حس بینایی
14-    هیجان
15-    سلب اراده و شکست شخصیت
16-    سلب غیرت
17-    عامل جنایت
18-    جلب توجه غیر طبیعی
19-    از دست دادن نیروی فکری
20-    تضییع نیروی قضاوت
21-    افسردگی و خمودگی
22-    تهییج عشق (11)
23-    شکست عمر و جوانمردی
24-    زنجیر بردگی
25-    روش لغو
26-    اتلاف وقت
ضرر موسیقی از دیدگاه دانشمندان و روانشناسان غربی
بر اساس دیدگاه بسیاری از روانشناسان، موسیقی احساسات بشر را درمسیری غیر طبیعی  و غیر عادی توسعه  می دهد و انسان را در یک مسیر ناخود آگاهی کامل فرو میبرد و قوه خیال بافی غیر واقعی و غیر طبیعی  را درانسان زیاد می کند.
موسیقی سبب لذت نیست بلکه فقط قوه خیال را تحریک می کند و انسان از آن خیال های خود لذت میبرد به خاطر اینکه اگر چند نفر حتی یه نوع موسیقی را گوش دهند لذتی که اینها از موسیقی میبرند یک جور نیست و آن تخیلاتی که در آن فرو می روند یک شکل نیست بلکه هرکس یک نوع لذتی میبرد لذا می گویند اکثر بیماریهای  روانی از همین جا شروع می شود که انسان در یک عالم گنگ فرو میرود که خود نمیتواند تعریف کند.
دکتر ولف آدلر می گوید (پروفسور دانشگاه کلمبیا) : موسیقی علاوه بر این که سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبیعی آن، سخت خسته می کند. عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج از حد طبیعی در جلد می نماید که بسیار زیانمند است.(12)
کانت (فیلسوف مشهور آلمان) می گوید: موسیقی اگر از همه هنر ها مطبوعتر است ، ولی چون چیزی به بشر نمی آموزد از همه هنرها پست تر است.(13)
دکتر آرنولد فریدمانی (پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلینیک سردرد)
او با کمک دستگاهای الکترونی تعیین امواج مغز و تجربیاتی که طی مراجعه  هزاران بیمار به دست آورده است ثابت کرده است یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سردرد های عصبی، گوش دادن به موسیقی رادیو است مخصوصا برای کسانی که به موسیقی آن دقت و توجه می کنند.(14)
دکتر رابرت (متخصص روانشناسی کودک در انگلیس)
اطفال در رحم مادر تحت تاثیر موسیقی قرار می گیرند و اگر مادر حامله به موسیقی گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زیاد می شود. این حالت از شش ماهگی به بعد است.(15)
دکتر اوریزن اسموت مارون:
هیجان بزرگترین عامل سکته های قلبی است هنرمندان اغلب به علت سکته قلبی در گذشته اند. از این بیان معلوم می شود هیجان حاصله از موسیقی تا چه حد خطرناک است.(16)

دانشمندان روانشناس درمورد موسیقی می گویند: موسیقی آثار مرموزی را در دماغ  و قوای مغز به جا می گذارد و آن اثری که از این حالت یعنی توجه غیر طبیعی محسوس است این است که اراده تضعیف می گردد و شنونده موسیقی تمام قوای خود را گویا در گوشش متمرکز کرده و هیچ یک از اعضای بدن او در آن حال با اراده او حرکت نمی کند، لذا گاهی دست وپای شنونده طبق ارتعاشات صوتی و نواهای موسیقی بنای حرکت کردن را می گذارد وخلاصه یک رقص خفیف بدون اراده شنونده انجام می شود(17)

موسیقی موجب اخلال در دستگاه های مختلف بدن
موسیقی با نواهای حزن آمیز و یا آهنگ های نشاط انگیز  خود گاهی آنچنان تعادل بین اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک را بهم میزند که اصول زندگی حیوان یعنی جذب و دفع و هضم و ترشحات و ضربان قلب و فشار خون و مایعات دیگر را مختل کرده و شخص را به امراض زیادی نزدیک می کند.آهنگ های شور انگیز موسیقی در اثر تحریک اعصاب نباتی گاهی آنچنان موجب اغتشاشات روانی شده که شخص را وادار به فعالیتهای بیموقع و خوشیهای ناگهانی : خنده های بیجا، پرحرفی، عصبانیت، گفتن سخنان مسخره آمیز می نماید. در اثر ادامه این عمل ممکن است کم کم شخص به مرض هایی که نوعی از جنون است مبتلا گردد.
نویسنده: حوض کوثر
منابع:
1-    کافی جلد 6 ص 433
2-    کافی جلد 6 ص 434
3-    وسائل الشیعه ج12 ص 235
4-    الدر المنثور ج5 ص 305
5-    الدر المنثور ج5 ص 305
6-    مستدرک الرسائل ج 2 ص 459
7-    مستدرک الرسائل ج 13 ص 222
8-    کافی ج 6 ص 434
9-    هنری باروک می گوید: نوعی بیماری روانی است که شخص بیمار گاهی می خندد و بعضی از اوقات از خود ترشرویی نشان می دهد و گاهی گرفته و غمگین است
10-    نوعی مرض روحی است که شخص ادعاهای بیمورد کرده و خود را شیفته تر و بالاتر از همه می داند.
11-    یک نوع بیماری روانی است که مورد بحث و توجه روانکاوان است .این بیماری شدت آن گاهی به جایی می رسد که طرف خود برای هلاک خود قیام کرده، خویش را به آب و آتش می اندازد، مسموم می کند، خود را به زیر اتومبیل معشوق رها می کند و این بیماری گاهی شخص را به تیمارستان می کشاند (تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ص 96)
12-    تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ص 133 و مانند آن مناظره دکتر وپیر ص 452
13-    تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ص 135
14-    موسیقی از نظر دین و دانش ص 47
15-    موسیقی از نظر دین و دانش ص 47
16-    مناظره دکتر وپیر ص 447

17-    مناظره دکتر وپیر ص445

 

دانلود اصل مقاله نوشته محمود خسروی


تعداد بازدید از این مطلب: 418
موضوعات مرتبط: صوت , جالب , علمی , شبهات , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود